• header_1.jpg
  • header_2.jpg
  • header_3.jpg
  • header_4.jpg
  • header_5.jpg
  • header_6.jpg
  • header_7.jpg
  • header_8.jpg
  • header_9.jpg
  • header_10.jpg

Één op de drie Nederlanders loopt warm voor het EK voetbal

PERSBERICHT - Vrijelijk te publiceren, met bronvermelding, vanaf heden

Amsterdam, 8 juni 2016 - Één op de drie Nederlanders loopt warm voor het EK voetbal, met België als onze favoriet. Maar veel meer wordt er al uitgekeken naar Rio.

35% van de Nederlanders is geïnteresseerd in het EK Voetbal in Frankrijk. Als Nederland wél aan een EK of WK meedoet, ligt de belangstelling gemiddeld op zo’n 50% met in deze eeuw slechts een enkele uitschieter (het WK in Zuid-Afrika) naar boven. Veel meer wordt momenteel al uitgekeken naar de Olympische Spelen in Rio (49% interesse), terwijl de Tour de France met 36% zelfs niet onder doet voor het voetbal. Dit blijkt uit onderzoek dat bureau Trendbox onlangs heeft uitgevoerd onder een landelijk representatieve steekproef van n=754 Nederlanders van 16 jaar en ouder.

De interesse valt nog mee
In december 2015, kort na de definitieve uitschakeling van Oranje, had nog maar een kwart van de Nederlanders belangstelling voor het EK. De teleurstelling was groot, de pijn zat diep. Daarna kwam, deels althans, de acceptatie. De 35% nu is daarvan de resultante. Het zijn, als altijd kort voor aanvang van een EK of WK, vooral de mannen (49% ‘geïnteresseerd’) die het niveau omhoog krikken. De meeste vrouwen zijn afgehaakt en zullen in een later stadium ook niet meer inhaken.

Interesse-EK

België is de gedroomde kampioen
Een kwart van de Nederlanders (26%) gunt de zuiderburen de Europese voetbaltitel het meest. Duitsland (9%), Engeland (6%), Frankrijk en Spanje (beide 4%) volgen op zeer ruime afstand. Ruim een derde heeft geen voorkeur.
Scherper wordt het beeld bij de groep die echt interesse heeft in het EK. Van hen gunt 39% de Belgen de titel: het Eurovisie Songfestival is er niets bij. Duitsland en Engeland (beide 10%) en Frankrijk en Spanje (beide 6%) hebben een veel lagere gunfactor.

Maar Duitsland de verwachte
Desgevraagd verwacht echter precies een derde dat Duitsland de titel zal opeisen, al dan niet in de 89ste minuut. Spanje volgt met 11%, en ook Frankrijk (6%) en België (5%) zijn slechts outsiders.
Bij de fans is het beeld zelfs nog scherper. Van hen verwacht 43% een eindoverwinning voor de oosterburen, met Spanje (15%), Frankrijk (9%) en België (6%) op zeer ruime afstand.

Gedroomd-EK

Rio, de Tour en de EK Atletiek
De Olympische Spelen als doekje voor het bloeden? Het heeft er alle schijn van. Nu al kijkt de helft van de bevolking uit naar Rio, dankzij mannen én vrouwen, en dat zal tot aan de openingsceremonie zeker niet afnemen. De belangstelling voor de Tour de France (36%) evenaart dus die voor het EK Voetbal, terwijl 21% van de Nederlanders warm loopt voor het EK Atletiek in Amsterdam. Het Dafne-effect, met alle respect voor de andere Nederlandse topatleten. Een kwart denkt ook dat de OS het voor hen meest spannende sportevenement wordt: voetbal en de Tour blijven daar met 14% ver bij achter.

Er zelf bij zijn of zelf meedoen
Dromen mag. Desgevraagd zou 19% van de Nederlanders er het liefst zelf in Rio bij zijn; de andere evenementen ontlopen elkaar op dit punt met scores van 7-9% nauwelijks, terwijl een meerderheid van 55% ondanks de mooie affiches liever thuis blijft. 12% zou het liefst zelf meedoen aan de OS, 10% kiest dan voor het EK Voetbal. 66% droomt niet of alleen stiekem, thuis op de bank.

Kijkplezier en het praathuis
Ruim een kwart (28%) verwacht aan de OS het meeste kijkplezier te beleven; de EK Voetbal (15%) en de Tour (13%) staan hier niet op de finishfoto. Maar het voetbalpraathuis wint wel van Rio: 22% verwacht met familie en vrienden het meest over het voetbal in Frankrijk te gaan praten, tegen 19% voor Rio. In de praktijk zou dat wel eens anders kunnen uitpakken.

Doping, commercie en corrupte bobo’s
Als het om dopinggebruik gaat, heeft de Nederlander het meest vertrouwen in het EK Voetbal: 20% denkt dat dit het meest dopingvrije evenement van de vier zal zijn. De Tour, de OS en de EK Atletiek scoren hier 8% tot 10%.
Het EK Atletiek wordt naar verwachting met afstand het meest commercievrije toernooi (27%); de andere evenementen scoren niet hoger dan 5-7%.
Ook als het om de al te nadrukkelijke aanwezigheid van corrupte bobo’s gaat, heeft men het EK Atletiek het hoogst in het vaandel: 20% denkt dat het daar het meest zal meevallen, veel meer dan met name de 5% die kiest voor het EK Voetbal. Het zegt veel over de staat van het voetbal anno nu.

Over het onderzoek & Trendbox
Trendbox volgt vanaf 1990 op continue en consistente wijze de interesse in Oranje, de betrokkenheid bij het team en het gedrag van Oranjefans voorafgaand aan en tijdens de grote voetbaltoernooien. Het online veldwerk voor dit onderzoek vond in mei 2016 (week 19-20) plaats bij een landelijk representatieve steekproef van n=754 personen van 16 jaar en ouder.

Trendbox is een onafhankelijk marktonderzoekbureau, gevestigd in Amsterdam Zuidoost. Vanaf de oprichting in 1990 heeft het bedrijf zich dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors een onderscheidende positie in de markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de MOA, de Nederlandse vereniging van marktonderzoekers, en van ESOMAR, de internationale brancheorganisatie. Meer informatie over Trendbox is te vinden op www.trendbox.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Trendbox, Ruurd Hielkema   
020 – 669 44 14
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Contact:

Marnixkade 109f
1015 ZL Amsterdam
T. +31 (0)20 589 83 83