• header_1.jpg
  • header_2.jpg
  • header_3.jpg
  • header_4.jpg
  • header_5.jpg
  • header_6.jpg
  • header_7.jpg
  • header_8.jpg
  • header_9.jpg
  • header_10.jpg

Trendbox onderzoek: nieuwe schijf van vijf

'Richtlijnen voor Gezonde Voeding'

Amsterdam, 25 maart 2016 - Tussen Brussel en Johan in verscheen deze week de nieuwe Schijf van Vijf. ‘Een baken in een circuit dat krioelt van de charlatans en eendagsvliegen die boerenkool-smoothies en kokosolie sexy proberen te maken vanwege financieel gewin’, loofde emeritus hoogleraar voeding en gezondheid Frans Kok in het AD. In hetzelfde artikel is bestsellerauteur en arts William Cortvriendt in zijn kritiek omgekeerd even hard: 'een ziekmaker die welvaartskwalen als obesitas en diabetes in de hand werkt'. Tsja, wat is waar?

Wat in elk geval waar is, meldden we een paar maanden geleden al in het Trendbox’ onderzoek Focus op 2016. Geen betutteling a.u.b., en daar heeft het Voedingscentrum zich aan proberen te houden. Hoewel het publiceren van richtlijnen per definitie & altijd iets betuttelends houdt. Nog meer waar is de verwarring bij de consument, en die is er zeker niet minder op geworden. Want net gewend aan een dieet van klei met tarwegras moet er nu al weer doorgeschakeld worden naar tofu met  hüttenkäse en zilvervliesrijst. Enfin, lees verder in Asjemenou, richtlijnen voor gezonde voeding.

schijf van vijf

In 2015 publiceerde de Gezondheidsraad de nieuwe ‘Richtlijnen voor Gezonde Voeding’. Aan de hand daarvan wordt in het voorjaar van 2016 de nieuwe ‘Schijf van Vijf’ gepubliceerd. Eén op de tien Nederlanders heeft ‘met belangstelling kennis genomen’ van de nieuwe richtlijnen. Een kwart heeft ze ter kennisgeving aangenomen. De rest had zijn aandacht bij andere zaken.

Nu is de term ‘richtlijnen’ ook niet bepaald uitnodigend. Eromheen hangt een zweem van voorschriften. Van instructies. Van regels. Het is de beker lauwe melk die je van je moeder moest opdrinken ‘omdat het goed voor je was’. Terwijl je tot overmaat van ramp net je tanden had gepoetst. ‘Adviezen’ klinkt al beter. ‘Goed bedoelde raad waar je je echt niet altijd aan hoeft te houden’ misschien. Of ‘ideeën hoe het soms een beetje beter kan.’

De consument reageert navenant. Hoe goed bedoeld ook, hij wordt er vooral een beetje gek van. Begrijpt niet waarom er telkens nieuwe komen. Verwacht dat ze slecht zijn na te leven voor mensen met weinig financiële middelen. Eén op de drie denkt terug aan die beker lauwe melk met bovenop dat laagje vet – betuttelend! En als slechts een kwart de richtlijnen voor zichzelf als nuttig ervaart – terwijl meer dan de helft van de bevolking overgewicht heeft – dan lijkt er communicatief ergens iets niet helemaal goed te gaan. Terug naar de tekentafel. En leg dan vooral ook het verband met gezond bewegen.

schijf van vijf grafiek

Dit artikel komt uit Focus op 2016. Hiervoor werden eind december 2015 n=600 respondenten online ondervraagd. Het betreft een landelijk representatieve steekproef uit de populatie van 18 jaar en ouder. De bereikte steekproef werd geijkt op basis van de Gouden Standaard, de branche breed gehanteerde norm.

Aanvullende informatie voor Focus op 2016 werd ontleend aan Trendbox’ Life & Living, aan het Nationale BBQ Onderzoek 2015, aan Online boodschappen en maaltijdboxen 2015, aan 25 jaar Oranjekoorts onderzoek rondom EK’s en WK’s Voetbal en aan de Activatie Barometer, een samenwerkingsverband van Trendbox met Activate&co.

Meer informatie of Focus op 2016 gratis aanvragen? Mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 020 - 669 44 14

 

 

 

 

Contact:

Marnixkade 109f
1015 ZL Amsterdam
T. +31 (0)20 589 83 83