• header_1.jpg
  • header_2.jpg
  • header_3.jpg
  • header_4.jpg
  • header_5.jpg
  • header_6.jpg
  • header_7.jpg
  • header_8.jpg
  • header_9.jpg
  • header_10.jpg

Doe-democratie kraakt en piept

Amsterdam, februari 2016 - Dat de samenleving behoefte heeft aan de vrijwillige inzet van burgers om zaken draaiende te houden is genoegzaam bekend. Dat dit geen fenomeen is van vandaag of gister evenzeer. Met de introductie van het begrip ‘participatiemaatschappij’ in de Troonrede van 2013 ontdekte het Kabinet-Rutte II dan ook vooral dat de wereld rond is. Duhh.

Destijds al voorspelden we dat de rek er bij veel participerende burgers wel eens snel uit kon zijn. Dat er van groei in het aantal vrijwilligers, mantelzorgers en actievelingen in de buurt nog maar nauwelijks sprake kon zijn. Dat het aantal uren dat men aan dit soort activiteiten kon besteden een kritische grens dreigde te bereiken. Kortom, dat de verzorgingsstaat tegen zijn grenzen was aangelopen, maar dat dit risico voor de participatiemaatschappij even reëel was.

 Focus op doe democratie front

Zo te zien is de grens bereikt. Opvallend is vooral dat veel minder mensen dan voorheen de ontwikkelingen om zich heen zien. De kleine daling van het aantal burgers dat volgend jaar ook of weer gaat participeren, mag op zijn minst verontrustend genoemd worden.

Het CBS stelde in april van dit jaar de hypothese al: ‘Door de huidige ontwikkelingen, zoals de decentralisatie van zorgtaken en het beroep op burgers om meer informele hulp en mantelzorg te verlenen is het echter niet uit te sluiten dat de deelname aan vrijwilligerswerk geleidelijk gaat afnemen. Mensen moeten immers hun beschikbare tijd verdelen.’ Inderdaad: aan het onmogelijke is niemand gehouden.

 Focus op doe democratie

Dit artikel komt uit Focus op 2016. Hiervoor werden eind december 2015 n=600 respondenten online ondervraagd. Het betreft een landelijk representatieve steekproef uit de populatie van 18 jaar en ouder. De bereikte steekproef werd geijkt op basis van de Gouden Standaard, de branche breed gehanteerde norm.

Aanvullende informatie voor Focus op 2016 werd ontleend aan Trendbox’ Life & Living, aan het Nationale BBQ Onderzoek 2015, aan Online boodschappen en maaltijdboxen 2015, aan 25 jaar Oranjekoorts onderzoek rondom EK’s en WK’s Voetbal en aan de Activatie Barometer, een samenwerkingsverband van Trendbox met Activate&co.

Meer informatie of Focus op 2016 gratis aanvragen? Mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 020 - 669 44 14

 

 

 

 

Contact:

Marnixkade 109f
1015 ZL Amsterdam
T. +31 (0)20 589 83 83