• header_1.jpg
  • header_2.jpg
  • header_3.jpg
  • header_4.jpg
  • header_5.jpg
  • header_6.jpg
  • header_7.jpg
  • header_8.jpg
  • header_9.jpg
  • header_10.jpg

Focus op 2016

Consumententrends, nieuwe inzichten en kansen. Nu verkrijgbaar!

Het jaar 2016 begon voor muziekliefhebbers niet al te best. Met het overlijden van David Bowie verloor de (muziek)wereld één van zijn grootste talenten en muzikale visionairs. Bowie was zijn tijd ver vooruit. En op het moment dat de wereld daar aansluiting bij zocht, keek hij alweer verder – into Space Oddity als het ware. Met Focus op proberen Trendbox en de Nederlandse consument - aan de hand van grootschalig nationaal representatief onderzoek - óók vooruit te kijken. "Te loeren in de toekomst", zoals een consument het mooi verwoordde. Trendbox peilde aan het eind van 2015 dan ook de verwachtingen en ideeën over het nieuwe jaar. En het resultaat hiervan sturen wij u graag gratis toe...

Focus op 2016

Maar verwacht van ons geen coherent beeld van 2016, geen kant-en-klaar recept om het nieuwe jaar mee in te gaan. Die pretentie hebben we niet, en dat recept bestaat niet. Daarvoor is de werkelijkheid in Nederland en daarbuiten ook veel te complex. Bovendien kunnen catastrofes zoals Charlie Hebdo of Le Bataclan, calamiteiten zoals in Steenbergen en Geldermalsen de toekomst een onvoorspelbare kleur geven – een kleur die we voordien niet eens kenden.

GELDERMALSEN?
Dat is de plaats waar op 16 december 2015 een paar honderd relschoppers de rechtsstaat molesteerden. Erger nog: ze veranderden hem in hun eigen staat. Terwijl alle nieuwsmedia gericht waren op een debat in Den Haag over een bonnetje van 15 jaar oud. Daags na het oproer werd in alle journaals de juiste volgorde der dingen hersteld. Toch blijft het jammer. De bonnetjesvergadering schorsen en in verbijsterde gezamenlijkheid Geldermalsen volgen en afkeuren had de geloofwaardigheid van de landelijke politiek en de rechtsstaat goed gedaan. Want dat daarover een collectief onbehagen bestaat dat zijn weerga misschien wel niet kent, komt ook in Focus op 2016 scherp naar voren. Dat onbehagen, veelal toekomstgericht, zorgt er ook voor dat de wens om te emigreren – lees: daar in elk geval over te dagdromen – sterker is dan in de afgelopen acht jaar. Sterker nog dan tijdens de crisis. Terwijl Nederland volgens veel objectieve maatstaven één van de beste landen ter wereld is om in te leven. Hoezo, een complexe werkelijkheid?

VOEDING EN RETAIL
Veel van het werk van Trendbox speelt zich af binnen voeding en retail. Logisch is daarom de aandacht in deze publicatie voor voedingstrends (vegetarisch), voor online boodschappen doen en maaltijdboxen, voor (groene) activatiecampagnes in met name voeding & retail en voor de nieuwe richtlijnen voor gezonde voeding. Wat dat laatste betreft: op de nieuwe Schijf van Vijf zit bepaald niet iedereen te wachten. Want we zijn een beetje richtlijnmoe. Onveranderd enthousiast blijven Nederlanders wel over moestuinieren, een fenomeen waar we vorig jaar al aandacht aan besteedden. Nog voordat Albert Heijn met zijn Moestuintjes kwam. Heel sociaal is al dat geploeter in de grond overigens niet, want het blijkt de beloning van het zelf kunnen oogsten te zijn die de moestuinier primair drijft. Zoals de jager in de oertijd trots was op de mammoet waarmee hij thuiskwam.

SAMENLEVING
Sociaal is natuurlijk wel de doe-democratie, die echter piept en kraakt. Er komen steeds minder handjes voor steeds meer werk, hoewel het gelukkig dan weer niet aan vrijwilligers ontbreekt die vluchtelingen willen helpen. Sociaal is zeker ook de deel- en ruileconomie, waar ook wat zand in de raderen komt. De vercommercialisering van in oorsprong idealistische initiatieven werkt niet altijd mee aan verdere groei maar bovendien, heel plat: als het economisch beter gaat, wordt de urgentie van ruilen en delen ook minder.

VERBROEDERING
Tot slot is er natuurlijk ook ruimte voor licht serieuze kost: BBQ’en als feest van verbroedering, het weer als dagelijkse drijfveer voor ons doen en laten, een Oranje-loos EK Voetbal zonder dat we daar echt wakker van liggen, social media die ons even sterk intrigeren als irriteren en de festivalbeleving zo niet festivalisering van Nederland. Dat laatste is meer de aankondiging van snode plannen dan dat we er nu al alles van weten. Maar natuurlijk komt ook dat goed.

Vooruitkijken net zo goed als Bowie dat deed? Nee, dat pretenderen we niet. We denken met Focus op echter wel een heel goed beeld van 2016 vanuit consumenten perspectief te hebben. Een beeld waar iedereen inspiratie uit moet kunnen putten dit jaar. Bijblijven, vooruit kijken, dromen, kansen creëren. En op naar het volgende mooie project of avontuur. Net als Bowie.

 Bestel Focus op 2016

Mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel 020 - 669 44 14.

 

OVER HET ONDERZOEK
Traditiegetrouw peilt Trendbox in de laatste weken van het oude jaar onder de Nederlandse bevolking de verwachtingen, voornemens en ideeën voor het nieuwe jaar. Dit jaar werd aandacht besteed aan thema’s als bestedingen, de ruil- en deeleconomie, vluchtelingen, de participatiesamenleving, trends in voeding en online boodschappen doen.

Voor Focus op 2016 werden eind december 2015 n=600 respondenten online ondervraagd. Het betreft een landelijk representatieve steekproef uit de populatie van 18 jaar en ouder. De bereikte steekproef werd geijkt op basis van de Gouden Standaard, de branche breed gehanteerde norm.

Aanvullende informatie voor Focus op 2016 werd ontleend aan Trendbox’ Life & Living, aan het Nationale BBQ Onderzoek 2015, aan Online boodschappen en maaltijdboxen 2015, aan 25 jaar Oranjekoorts onderzoek rondom EK’s en WK’s Voetbal en aan de Activatie Barometer, een samenwerkingsverband van Trendbox met Activate&co.

De verzamelde inzichten zijn bruikbaar voor bedrijven en organisaties die voeling willen houden met wat er in de maatschappij speelt. Voor de verfijning van nieuw gemaakte marketing- en communicatieplannen. Voor de onderbouwing van onderbuikgevoelens. Voor het staven van reeds geformuleerde hypotheses. Voor het creëren van nieuwe ideeën voor het nieuwe jaar. Of gewoon voor een beetje inspiratie, met hier en daar een glimlach. En dat er hier en daar een commerciële prikkel wordt gegeven valt een dienstverlener nauwelijks aan te rekenen.

Contact:

Marnixkade 109f
1015 ZL Amsterdam
T. +31 (0)20 589 83 83