• header_1.jpg
  • header_2.jpg
  • header_3.jpg
  • header_4.jpg
  • header_5.jpg
  • header_6.jpg
  • header_7.jpg
  • header_8.jpg
  • header_9.jpg
  • header_10.jpg

TRENDBOX ONDERZOEKT FESTIVALBELEVING IN NEDERLAND

De festivalmarkt is booming, maar hoe beleeft Nederland het festivalseizoen nu eigenlijk?

Nederland telde vorig jaar ruim achthonderd festivals met elk meer dan 3.000 bezoekers. Het aantal meer intieme festivals zal daar nog een veelvoud van zijn geweest. Aan macrocijfers over aantallen bezoekers op grote festivals, bestedingen, entreeprijzen en sponsoren is geen gebrek. Over de algehele festivalbeleving in Nederland is echter nauwelijks iets bekend. Om die reden en vanuit dat perspectief onderzoekt Trendbox, in samenwerking met Activate&co, eind november de Nederlandse festivalmarkt van het afgelopen jaar.

In de eerste editie van dit onderzoek worden acht typen festivals onderscheiden: van dance tot beeldende kunst, van theater tot food & drink. Natuurlijk wordt per festivaltype de interesse en de bezoekfrequentie vastgesteld. Maar daarnaast wordt per segment ook ingegaan op de oriëntatie op het grote aanbod én op de redenen voor bezoek, dit laatste aan de hand van een vijftiental kernmotieven.

festival wordcloud

Naast de algemeen geldende mechanismen worden via een customer journey de ervaringen met het meest recent bezochte festival uitgebreid in  kaart gebracht. Vanaf de ticketaankoop tot en met de reis terug naar huis. Met wie wanneer waarheen waarom dus, en natuurlijk: hoe beviel het? Wat was het festival-DNA? In hoeverre werden er ervaringen opgedaan waarop vooraf gehoopt was? Deze ervaringen worden gespiegeld aan de bezoekmotivaties, zodat inzicht ontstaat in de mate waarin festivals boven of juist beneden gemiddeld presteren. Want sloten programma en entourage wel goed op elkaar aan? En wat vond men van de aanwezige – of de mate van aanwezigheid van - sponsoren?

Dit en nog veel meer – de oordopjes, de pillen, social media gebruik en de troep na afloop – wordt in kaart gebracht bij een landelijk representatieve steekproef van minimaal n=1.000 personen van 18 jaar en ouder. Onze entreeprijs voor afname van de basisrapportage bedraagt € 1.495,- excl. BTW.

Meer informatie gewenst, geïnteresseerd in participatie al dan niet met ‘eigen’ exclusieve vragen?

Trendbox, Ruurd Hielkema | 020 - 669 44 14 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Activate&co, Frank de Bruin| 06 - 263 14948 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Contact:

Marnixkade 109f
1015 ZL Amsterdam
T. +31 (0)20 589 83 83