• header_1.jpg
  • header_2.jpg
  • header_3.jpg
  • header_4.jpg
  • header_5.jpg
  • header_6.jpg
  • header_7.jpg
  • header_8.jpg
  • header_9.jpg
  • header_10.jpg

BBQ onderzoek: BBQ’en is puur en verbindt, maar de grillprestaties zijn mager

 

BBQ’en is een zeer populair fenomeen dat maar liefst 91% van de Nederlanders aanspreekt. Emotioneel is het een gezellig feest van verbinding en tijd voor elkaar maken. Rationeel wordt het gezien als een heel natuurlijke manier van eten bereiden. Zeker bij mannen roept BBQ’en hoge aspiraties op, maar gemiddeld beoordeelt de Nederlandse grillmaster zichzelf maar met een even bescheiden als mager schoolcijfer van 6,4. Dit blijkt uit het eerste Nationale BBQ Onderzoek dat marktonderzoeksbureau Trendbox in samenwerking met activatiebureau Activate&co heeft uitgevoerd onder een landelijk representatieve steekproef van n=803 Nederlanders tussen de 18 en 70 jaar.

BBQ’en: feest van verbroedering
Er wordt nogal eens geklaagd over de individualisering van de samenleving en het gebrek aan bindende elementen. Dat laatste klopt aardig, want veel van de oude zuilen zijn verdwenen. Toch vinden we in dit onderzoek iets dat burgers, sterker dan verwacht en ongeacht hun afkomst, verbindt: BBQ’en. Verbinding op microniveau dan, in een gezelschap met gemiddeld zeven á acht andere personen.

bbq onderzoek logo

De feiten liegen er niet om. Ruim 91% van de Nederlanders BBQ’t wel eens. De laatste BBQ waarbij men aanwezig was, werd beoordeeld met een schoolcijfer van maar liefst 7.8 gemiddeld. Slechts één op de twintig Nederlanders vindt BBQ’en echt helemaal niks. Aan zoveel saamhorigheid kunnen Sinterklaas, Kerst, Koningsdag of zelfs een succesvol Oranje op een WK voetbal niet tippen. Natuurlijk kan BBQ’en niet zo maar op één lijn worden gesteld met deze massaal gevierde volksfeesten. Maar feit is wel, zo blijkt uit dit onderzoek, dat het bij uitstek individuen en groepjes van mensen verbindt.

BBQ’en: samen uit, lekker thuis
Het oer-Hollandse woord gezellig lijkt wel bijna uitgevonden voor de omschrijving van de sfeer op een BBQ. Wat direct doet vermoeden dat veel andere maaltijden eerder functioneel dan gezellig zijn. Maar BBQ’en is primair een sociaal samen zijn, in een natuurlijke omgeving (80% doet het in de tuin) waar het tempo laag is en er op de grill, heel passend, vooral slow food ligt. Ineens is er de tijd voor elkaar die doorgaans niet wordt gevonden of vrijgemaakt. Misschien staat de smartphone wel op vliegtuigstand – heel misschien zelfs wel uit. De ambiance is gemoedelijk en zomers. De manier van koken is bijzonder want wijkt af van de o zo saaie dagelijkse routine. En het grillen van vlees en andere producten wordt als heel natuurlijk ervaren: terug naar de oertijd.

BBQ’en: hoofdrol voor mannen, grillprestaties mager
Het is dan ook niet verwonderlijk dat Nederland zwart ziet van de BBQ’s. Maar liefst 69% van de Nederlanders beschikt over een normale BBQ. Een buitenkeuken is in 9%, een keramische BBQ in 5% van de gevallen aanwezig. Ruim de helft van de Nederlanders BBQ’t maximaal vijf keer per jaar, zo’n 40% doet dat vaker. Een gemiddelde BBQ kent een mooi behapbaar gezelschap van 7 tot 8 personen.
 
Bij mannen zijn de aspiraties achter de grill groter dan bij vrouwen. Uitspraken als “my grill is my castle” en “ik grill, en vooruit, af en toe mag een ander” scoren dan ook hoger bij mannen. Vrouwen herkennen zich meer in zinnen als “daar brand ik mijn vingers niet aan” of “ik druk meestal mijn neus”. Opmerkelijk is dat slechts één op de vijf BBQ-koks zijn eigen grillprestaties beoordeelt met een schoolcijfer 8 of hoger. Een even grote groep vindt zichzelf eerder een prutser, en het gemiddelde magere schoolcijfer van 6,4 straalt bescheidenheid zo niet nederigheid uit.

Op de vraag wat dan de lastigste onderdelen zijn bij BBQ’en is de top 3:
- de BBQ na afloop goed schoonmaken (27%)
- de goede hoeveelheid vlees en andere producten kopen (25%)
- voorkomen dat het vlees of andere producten aanbranden (24%)  

BBQ’en: natuurlijke manier van eten bereiden
Vlees ontbreekt bijna nooit op de BBQ (96%), en dat geldt in mindere mate ook voor kip (78%). Daarnaast worden ook steeds vaker groenten (39%) en vis (35%) op de BBQ gegrild. Als side dishes zijn stokbrood met kruidenboter en salades zeer populair. Ook de sauzen ontbreken niet: de gemiddelde BBQ-ganger schept 3,2 verschillende sauzen op zijn bord. Mannen en senioren variëren in hun saus keuzes meer dan gemiddeld. Ook qua drank gaat het er erg gevarieerd aan toe. Mannen gaan, niet onverwacht, massaal aan de pils (61%) vrouwen kiezen eerder voor rosé of een watertje. Populair bij de jongeren zijn Radler, cocktails en tapbier.
Tot slot een aantal stellingen die we met Nederland deelden rond BBQ’en. Maar liefst 50% vindt BBQ’en de meest natuurlijke manier van eten bereiden, slechts 15% steekt de BBQ vooral aan vanwege de kinderen en bij 73% van Nederlanders geeft BBQ’en een vakantie gevoel.

Deze en veel andere feiten en meningen zijn samengevat in bijgaande infographic (klik ->> hier).

bbq onderzoek infographic

 

Over het onderzoek & Trendbox
Het online veldwerk voor het Nationale BBQ Onderzoek 2015 vond medio juli (week 29-30) plaats bij een landelijk representatieve steekproef van n=803 personen tussen de 18 en 70 jaar. Doel van dit onderzoek was het in kaart brengen van de attitudes, houdingen en het gedrag van de Nederlandse bevolking als het gaat om BBQ’en en buitenkoken.
 
Trendbox is een onafhankelijk marktonderzoekbureau, gevestigd in Amsterdam Zuidoost. Vanaf de oprichting in 1990 heeft het bedrijf zich dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors een onderscheidende positie in de markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de MOA, de Nederlandse vereniging van marktonderzoekers, en van ESOMAR, de internationale brancheorganisatie. Meer informatie over Trendbox is te vinden op www.trendbox.nl.

Over Activate&co
Activate&co is 100% specialist in brand & business activation. Als enige activatiebureau investeert het in continu onderzoek om actuele inzichten te krijgen in wat werkt om consumenten te activeren. Kennis die gehanteerd wordt voor de ontwikkeling van een effectieve activatiestrategie en oplossingen. En dat levert aantoonbaar meer activatiesucces op. www.activateandco.nl

Voor meer informatie, of afname van het volledige BBQ rapport, kunt u contact opnemen met:

Motivaction, Ruurd Hielkema     020 - 589 82 25 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Activate&co, Frank de Bruin  06 - 263 14948 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Contact:

Marnixkade 109f
1015 ZL Amsterdam
T. +31 (0)20 589 83 83