• header_1.jpg
  • header_2.jpg
  • header_3.jpg
  • header_4.jpg
  • header_5.jpg
  • header_6.jpg
  • header_7.jpg
  • header_8.jpg
  • header_9.jpg
  • header_10.jpg

Sochi goed voor humeur en zelfvertrouwen Nederlanders

25 februari 2014 - De betrokkenheid van de Nederlanders bij de Spelen in Sochi was groot. De prestaties van de sporters gaven het humeur en zelfvertrouwen een stevige boost. In politiek gekrakeel had men weinig zin, want dat zou het feest verstoren. Het aantal Olympische inhaakacties was beperkt, waarbij die van Heineken en Volkswagen het meest werden gewaardeerd.

Dit blijkt uit de Olympische Barometer, een online onderzoek dat marktonderzoekbureau Trendbox in samenwerking met Activate &Co heeft uitgevoerd onder een landelijk representatieve steekproef van n=502 Nederlanders in de leeftijd van 16 jaar en ouder. Het veldwerk voor het onderzoek vond plaats van 20 tot en met 23 februari, de dag van de slotceremonie in Sochi.

Nederland zeer betrokken bij Nederlandse Olympische sporters
Ruim driekwart van de Nederlanders (78%) voelde zich tijdens de Olympische Winterspelen zeer of tenminste enigszins betrokken bij de Nederlandse Olympische ploeg. Een bijna even grote groep (76%) volgde de berichtgeving over de Spelen in de media dan ook goed. Onderzoek tijdens de Olympische Zomerspelen van Londen liet soortgelijke uitkomsten zien. Het enige verschil is dat de mate van betrokkenheid nu nog intenser was dan in 2012.

Ruim vier op tien Nederlanders (44%) zeggen dan ook dat de goede prestaties van de Nederlandse sporters hun humeur positief beïnvloedden, waar dat in Londen nog 34% was. Volgens precies tweederde zijn die prestaties bovendien ook goed voor het zelfvertrouwen van Nederland (OS Londen: 59%). Los van de Nederlandse prestaties die tot grote tevredenheid stemden, bezorgde de kennismaking met nauwelijks bekende wintersporten de helft van de Nederlanders (49%) in de afgelopen weken veel extra plezier.

Geen politiek op de Spelen
Zes op de tien Nederlanders (59%) vinden dat de Olympische Spelen en de politiek strikt gescheiden moeten worden. Slechts 14% is het daarmee oneens. In lijn hiermee hebben zes op de tien Nederlanders (61%) ook geen bezwaar tegen de zware Nederlandse afvaardiging (incl. premier Rutte) die Sochi aandeed; voor ruim een kwart (28%) had dat wel iets minder gemogen. Weinig kritiek is er ook op de aandacht die de Nederlandse media in de aanloop naar en tijdens de Spelen besteedden aan de mensenrechtensituatie in Rusland. Slechts 12% vindt dat daar méér aandacht voor had moeten zijn, terwijl een iets grotere groep van 18% de gegeven aandacht als te veel bestempelt. Het sportfeest mag dus niet worden verstoord door politiek gekrakeel.

Heineken en Volkswagen beste inhakers
De Olympische Winterspelen zijn in omvang, duur en deelnemers het kleinere broertje van de Zomerspelen. Dat is ook terug te zien in  het aantal inhaakacties. Bij aanvang van de  Spelen in Londen telde de Olympische Actie Teller (zie http://www.activatiebarometer.nl)  ruim 50 campagnes actief die inhaakten op het evenement. Sochi 2014 startte met slechts 21 activaties, en eindigde met 33 stuks. Een shortlist van tien inhakers werd in dit onderzoek door de Nederlandse consument beoordeeld. De grote winnaar is Heineken met het Holland Heineken House, gevolgd door Volkswagen met de campagne Elke dag supporter van Olympische Sporters. Beide merken worden hiermee beloond voor consistent beleid. Het HHH bestaat immers al sinds 1992, terwijl Volkswagen met auto’s voor Olympische atleten al meer dan 25 jaar Partner in Sport is van NOC*NSF. Op de derde plaats eindigde de campagne van Albert Heijn en Procter & Gamble, Gouden veters voor gouden meters, waarmee ook het Jeugdsportfonds ondersteund wordt. In algemene zin meldt 9% van de Nederlanders dat ze op een of andere wijze hebben meegedaan aan een inhaakactie. Let wel: dit kan ook betrekking hebben op de aankoop van Olympische slagroom-Poetins bij de lokale banketbakker.

Over het onderzoek
In samenwerking met Activate &Co brengt Trendbox al zo’n vijftien jaar de markt van merkpromoties en activatiecampagnes in kaart. Inmiddels is een database ontstaan van meer dan 1.100 onderzochte campagnes. Doelstelling is om beter inzicht te krijgen in de werking van promoties en activatiecampagnes. Vanaf 2000 nemen WK en EK inhaakacties binnen het onderzoek een bijzondere plaats in. Op voorwaarde dat Oranje zich voor het toernooi plaatst, richt  de Oranje Barometer zich elke twee jaar geheel op de beleving van en waardering voor Oranje inhakers. In 2012 werd voor het eerst een Olympische Barometer uitgevoerd, en dat gebeurde nu opnieuw. Naast algemene zaken als interesse en betrokkenheid werd hierin een tiental Olympische campagnes door de consument geëvalueerd. Het online veldwerk voor de Olympische Barometer 2014 vond van 20 tot en met 23 februari plaats bij een landelijk representatieve steekproef van n=502 personen van 16 jaar en ouder. 

Over Trendbox
Trendbox B.V. is een middelgroot volledig onafhankelijk marktonderzoekbureau, gevestigd  in Amsterdam Zuidoost. Vanaf de oprichting in 1990 heeft het bedrijf zich dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de MOA, de Nederlandse vereniging van marktonderzoekers, en van ESOMAR, de internationale brancheorganisatie. Meer informatie over Trendbox is te vinden op www.trendbox.nl.

Over Activate&Co
Activate&Co is 100% specialist in brand & business activation en een exponent van nu. Een samenwerkingsverband met u en met de beste specialisten. Online, offline, social networks of juist instore. Van wervende banners tot totale resultaat gerichte activatie campagne. Al meer dan 10 jaar investeren we als enige activatiebureau in continu onderzoek naar wat consumenten triggert en aanzet tot actie. Met die insights weten we als geen ander wat werkt om doelstellingen te realiseren. Zo ontwikkelen we effectieve activatie oplossingen die werken voor brand & business.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Trendbox, Ruurd Hielkema   
020 – 669 44 14
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Activate &Co, Frank de Bruin
06 263 14948
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

 

 

 

 

 

Contact:

Marnixkade 109f
1015 ZL Amsterdam
T. +31 (0)20 589 83 83